eastern in my summerhouse

I onsdagsmiddag reste jag ut till sommarstugan med buss till Ängelholm. Där hämtade Frida ( min sons fru)mig och körde sista biten ut till Glimminge Plantering. Jag har nämligen bestämt mig för att försöka vara utan bil. Jag använder bara bil sommartid juni-augusti. Jag har bara 5 min med cykel till jobbet. Skall jag resa längre sträckor tar jag tåg eller flyg. Skall jag på en hundutställning och det inte finns någon att samåka med, lånar jag mina pappas bil. I värsta fall kan jag låna en av min svärsons firmabilar. Äga och ha en bil kan väl vara bra men inte om de skall stå på verkstaden och kosta pengar, vilket jag tycker är ganska vanligt.
Hur som helst så kom jag ut till stugan vid tre tiden på eftermiddagen. Det var ett helt underbart väder och ganska varm. Det var varmare ute än inne, så jag satte en brasa i kaminen, öppnade dörrar och fönster för att trycka ut fuktigheten. Men allra först inhägnade jag tomten så Vicky kunde var lös. Det är så roligt att se henne, när vi kommer ut här. Detta är hennes favorit plats.
Sen var det bara till att packa upp, damma och städa av det värsta. Det tog inte lång tid innan temperaturen i stugan var över 20 grader.
Jag och Vickan satte oss på altanen och bara njöt av tillvaron. Internet fungerade i en timme. Det är så dålig mottagning härute. Vi skulle få en 3G mast för ett par år sedan, men några (idioter) klagade och nu får vi se hur länge det dröjer. Det är lika dålig mottagning här som jag hade uppe i Lappland och här har jag bara 1 mil till Torekov och likaså till Båstad. Jag blir så frustrerad.... Här kan man inte arbeta på distans!
Vi sov ganska länge nästa morgon. Vi gick en lång runda på heden och jag kunde ha Vicky lös ( vi var ensamma ). Detta gillade hon ...springa omkring lukta på varje enebuske i sin egen takt. Vi gick där och hörde fåglarna sjunga, såg två sälar ligga å en sten.
När vi kom tillbaka började jag räfsa tomten ett riktigt slavgöra. Mossa, gräset lite för högt, tallkottar, kvistar som fallit ner när det stormade. Jag behöver ingen styrketräning på en vecka. Jag fick naturligtvis blåser i händerna, stack mig på rosen taggar, när jag gjorde i ordning rabatterna. Jag stack mig bak på benet, strax ovanför hälen. Detta märkte jag inte förrän senare. Det stramade, gjorde ont och var rött och svullen. Alsol sprit på varm/våt omslag och blev dagen efter lite bättre. Nu är det nästan bra, lite rött, men gör inte så ont.
Min bror kom ut på torsdag kväll och då tog jag bilen och körde och handlade. Vi grillade på kvällen , tog några öl, kaffe och whisky och satt på altanen till kl var 21 Han stannade till fredag eftermiddag. Jag fortsatte med mitt räfsande. Tomten är på 1500 kvm, så det tar lite tid.
Idag påskafton är jag nästan klar, så nu blir det att ligga på solstolen och läsa en bra bok. I höstas började jag på en bok, Tre sekunder av Roslund och Hellström, men när jag skulle resa till Nevis så fick den stanna hemma eftersom den var för tung. Jag kunde ta två eller tre andra pocket med mig istället som vägde lika mycket. Så nu får jag ta och läsa den klart. Jag har precis avslutat en bok. ”Den förste att dö” av James Patterson. Historien i boken var mycket bra, men författaren kan absolut inte skriva och berätta. Jag fick tvinga mig att slutföra den, för jag ville naturligtvis veta vem som var mördaren. Tänk om en som verkligen behärska konsten att skriv och trollbinda hade gjort denna bok. Då hade den hamnat på min topp 10 lista.
Ikväll blir det lammstek på grillen. Jag har marinerat den i två dygn ( vitlök, timjan,soya,olja, mörk öl) Till det blir det ett par glas rött vin.
Söndag eftermiddag kom Melle ut igen . Bra så jag har skjuts hem. Idag kom min son Anders och barnbarnen Eric och Isabelle kom och hälsade på. Isabelle skulle vara i min famn eller i mitt knä hela tiden. Hela tiden pekade hon och sa "va e de"... så det var bara att komma med svar hela tiden
 Just arrived......

 on our morning walk

 Vicky

 morningwalk... on the moor
 Vicky kollar ut över havet


 Kullen ligger på andra sidan

 Vicky kollar på sälen som liggert på stenen ute i vattnet

 fantastiskt att se. Den är inte rädd





 kullen o kullens fyr






i don´t know what´s wrong , but I can´t write so u can see everything...something is wrong

Last Wednesday , I went out to the summer house by bus to Angelholm. There fetched Frida (my son's wife) and I drove the last bit out to Glimminge Planting. Indeed, I decided to try to be without a car. I only use the car during the summer from June to August. I have only five minutes by bike to work. Should I travel longer distances, I take trains or planes. Shall I at a dog show and there is no one to travel with, I borrow my dad's car. In the worst case, can I borrow one of my son swears cars. Owning and having a car may well be good but not if they will stand at the workshop and cost money, which I think is quite common. Anyway, I came out to the house at three o'clock in the afternoon. It was an absolutely wonderful weather and relatively warm. It was warmer outside than inside, so I put a fire in the stove, opened the doors and windows, push out the moisture. But first I fenced the land so Vicky could was loose. It's so fun to see her when we come out here. This is her favorite place. Then it was just to pack up, dusting and cleaning of the worst. It was not long before the temperature in the house was over 20 degrees. Vicky and I sat on the patio and just enjoyed life. Internet worked for an hour. It is so bad reception out here. We would get a 3G mast for a couple years ago, but some (idiots) complained and now we will see how long it will take. It is equally bad reception here that I was in Lapland and here I have only 1 mil to Torekov and also to Bastad. I get so frustrated .... You can not work remotely! We slept for quite some time the next morning. We took a long walk on the moor, and I could have Vicky loose (we were alone). This really liked her ... running around sniffing each enebuske at their own pace. We went there and heard the birds singing, saw two seals lie on a rock. When we got back I started to rake the plot a real drudgery. Moss, grass is a bit too high, pine cones, twigs that had fallen down when it stormed. I have no strength training in a week. I was obviously blown in his hands, stabbed me in the rose thorns, as I did in order discounts. I put myself on the back of the leg, just above the heel. This I did not notice until later. It tightened, hurt and was red and swollen. Alsol spirit of hot / wet covers and was the day after a bit better. Now it's almost good, a bit red, but do not be so bad. My brother came out on Thursday night and then I took the car and drove and acted. We grilled the evening, took a few beers, coffee and whiskey and sat on the terrace of at was 21, he stayed through Friday morning. I continued with my rake. The garden is 1500 sq.m., so it takes some time. Today, Holy Saturday, I am almost done, so now it will be on the sun lounger and read a good book. Last fall, I joined a book, Three seconds of Roslund and Heller, but when I would travel to Nevis so was the stay at home because it was too heavy. I could take two or three other pocket with me instead that weighed as much. So now I take and read it clearly. I just finished a book. "The first to die" by James Patterson. The story in the book was very good, but the author certainly can not write and tell. I had to force myself to finish it, I naturally wanted to know who was the murderer. Think about someone who's really master the art of writing and enthrall had done this book. Then it landed on my top 10 list. Tonight is lamb on the grill. I have marined it in two days (garlic, thyme, soy sauce, oil, dark beer) until it becomes a couple of glasses of red wine. Sunday morning came Melle out again. Good so I have a ride home. Today my son Anders and grandchildren Eric and Isabelle came to visit. Isabelle would be in my lap or on my lap all the time. All the while she pointed and said "what´s that '... so I had to come up with answers all the time

Comments

Popular posts from this blog

Skåne runt