Äntligen



Äntligen har jag dator igen och kan nu mer seriöst skriva i bloggen. Det är jobbigt att skriva på i-pad om jag vill översätta till engelska, vilket jag gör genom Google översätt.

Jag har i sommar läst en hel de.l Det har ju varit en underbar sommar. Visserligen tog ett bra tag innan värmen nådde över 20', men nu de senaste tre veckorna har vi haft en hel del dagar över 30'. Jag har tillbringat sommaren i stugan och är brun, riktigt brun, som en från Nevis.

Jag har legat i solstolen och läst.. Jag började med en gammal bok "Pappas lilla flicka"

Jag tror jag blir tokig. Allt jag skrev, dvs om alla böcker jag läst bara försvann !!! Så nu får jag börja om på nytt, jag som har sååååå mycket tid över till detta :((




Det var jag som gjorde det och jag ångrar det inte."

Apatiskt vaggande upprepar Roberta Tey meningen inför Fader Hart som gör den makabra upptäckten. Bredvid Roberta ligger hennes fars bestialiskt stympade lik. Scotland Yard sätter den adligt ättade Thomas Lynley och hans assistent Barbara Havers på fallet. Ett omaka par som blottlägger dolda aggressioner och hämningar bland befolkningen i det isolerade Keldale Valley, där dramat utspelar sig.

Pappas lilla flicka var Elizabeth Georges debutroman 1989. Boken blev hennes genombrott i både USA och Europa och den gav henne flera litterära pris. Den har också blivit stor TV-serie, producerad av BBC i England under namnet "The Lynley Mysteries

Därefter läste jag BIKINI av James Pattersson.
När jag läser han böcker på orginalspråk ( Engelska) är de mycket bra, men när de är översatta till svenska, nästan oläsbara. Översättaren måste förstöra spåkbruket något fruktansvärt. Historien är ju bra, men man får tvinga sig att läsa ut den, för man klarar inte hur den är skriven.


THE BEACH...
A breathtakingly beautiful supermodel disappears from a swimsuit photo shoot at the most glamorous hotel in Hawaii. Only hours after she goes missing, Kim McDaniels's parents receive a terrifying phone call. Fearing the worst, they board the first flight to Maui and begin the hunt for their daughter.
...WILL NEVER BE...
Ex-cop Ben Hawkins, now a reporter for the L.A. Times, gets the McDaniels assignment. The ineptitude of the local police force defies belief—Ben has to start his own investigation for Kim McDaniels to have a prayer. And for Ben to have the story of his life.
...THE SAME FOR YOU AGAIN.
All the while, the killer sets the stage for his next production. His audience expects the best—and they won't be disappointed. Swimsuit is a heart-pounding story of fear and desire, transporting you to a place where beauty and murder collide and unspeakable horrors are hidden within paradise.

Nästa bok blev Rosenlunds&Hellströms bok TVÅ SOLDATER

I Två soldater heter huvudpersonerna Leon Jensen och Gabriel Milton. Faderlösa har de bägge vuxit upp tillsammans i den fiktiva Stockholmsförorten Råby, vuxit in i kriminalitet och kriminella gäng tillsammans. När Två soldater inleds är de 18 år och på väg mot toppen av sin kriminella karriär. Leon sitter i fängelse och Gabriel planerar en spektakulär rymning som ska bli inledningen på en ännu häftigare brottskarriär med nya gänget Ghetto Soldiers.

Samtidigt som vi noggrant och detaljerat berättat får följa rymningsplaner och genomförande, både inifrån och utanför fängelset, får vi också bit för bit lära känna Gabriel och Leon och deras historia. Vi får också följa polisens jakt på dem och där spelar Ewert Grens en central roll eftersom han har koppling bakåt i tiden till Leons uppväxt.
Jag har läst alla deras böcker och de har bla skrivit men va mina favoritböcker (Edgard Finnigans upprättelse) MEN denna bok är den sämsta i samlingen


Nästa bok var ingen deckare utan en verkligt rolig bok "HUNDRAÅRINGEN SOM HOPPADE UT GENOM FÖNSTRET OCG FÖRSVANN"

Efter ett långt och synnerligen händelserikt liv hamnar Allan Karlsson på ett ålderdomshem han tänker ska bli hans sista anhalt på jorden. Problemet är bara att hälsan vägrar ge vika, och en dag bär det sig inte bättre än att det är dags för honom att fylla tresiffrigt. Pompa och ståt väntar, med kommunalråd och lokaltidning på plats. Ett spektakel så oönskat av Allan att han i stället kliver ut genom fönstret. Därmed är han på rymmen från sitt eget födelsedagskalas. I hastigheten råkar Allan få med sig en väska som han bara skulle vakta ett slag och strax har han både tjuvar och poliser efter sig. Det visade sig att väskan innehöll 50 miljoner kr

Hundraåringen som klev ut genom fönstret och försvann handlar om en månadslång jakt genom Sverige på Allan och hans nyfunna vänner. Men boken är också en resa genom 1900-talet - den oändligt sorglöse Allan Karlssons livsresa.
Hur kommer det sig egentligen att Allan äter middag med blivande presidenten Truman? Och får lift med förre premiärministern Churchill? Och åker flodbåt med ordförande Maos unga hustru? Eller för den delen att han tillbringar flera månader med att vandra över Himalaya?
Trots att Allan är fullständigt ointresserad av politik och religion tycks han ha påverkat de flesta av det förra seklets stora händelser i världen. I hundra år gjorde Allan Karlsson världen osäker, bara genom att vara. Och nu är han lös igen.



Nu gick jag över till en deckare igen. Hammarbyserien har jag följt och nu var det dags för GIDIONS RING av Carin Gerhardsen.

Handling
Gideons ring är Carin Gerhardsen femte bok i Hammarbyserien.
Bakom ratten sitter en man som känner sig jagad av sina inre demoner. Genom att köra bil under morgonens första timmar hoppas han på lite ro i själen. Plötsligt står en ung kvinna framför honom på vägen. Kvinnan tycks vara helt uppriven och saknar kläder.
Några timmar senare ringer samma kvinna frenetiskt på pianotekniker John Gideons dörr. Polisen tillkallas  för att omhänderta den hysteriska kvinnan. Kvinnan är helt uppriven och inte i stånd att tala. Hon kan varken berätta vem hon är eller vad hon råkat ut för. Polisen försöker förstå vad som hänt. När de ringer på Gideons dörr men han tycks inte vara hemma.
Conny Sjöberg och hans team talar med Gideons grannar och de vittnar om att dussintals unga flickor passerat Gideons dörr genom åren. Vissa grannar hävdar att Gideon utnyttjat unga flickor och att han drivit en bordell. Andra höjer Gideon till skyarna.
Conny Sjöberg, Petra Westman, Jamal Hamad och Jens Sandén har alla lite svårt att fokusera på utredningen om vad som hänt kvinnan. De har alla saker i sitt privatliv som hindrar dem att fokusera ordentligt. När Gideon senare hittas mördad i sin lägenhet inser de alla att de måste lägga manken till och fokusera på finna ut vad som hänt kvinnan och vem som hade anledning att mörda Gideon. När sedan ett spädbarnslik hittas finns det ingen tid för distraktionsmoment från privatlivet.
Just nu håller jag på att läsa Minnets labyrint av Elisabeth George. Egentligen i brist på annat. Det var den enda boken jag hade kvar i sommastugan och som jag inte hade läst.


GIDEON DAVIES, en gång musikaliskt underbarn, numera 28-årig violinvirtuos, får ett sammanbrott under en konsert. Han kan inte längre spela. Under sitt sökande efter hjälp gör han allt mer fasansfulla upptäckter.
Familjen han vuxit upp i har offrat allt för hans musikaliska karriär, men man har också undanhållit honom sanningen - sanningen om hans föräldrar och syskon och den verkliga orsaken till varför modern övergav hemmet. Gideon söker sig allt längre tillbaka i tiden för att upptäcka vad som hänt och vem han är. Han litar blint på att modern skall berätta allt för honom när han hittar henne. Men innan de hinner träffas omkommer hon i en smitningsolycka som snart visar sig vara överlagt mord.
Thomas Lynley, Barbara Havers och Winston Nkata kallas in för att lösa fallet, och snart tvingas de följa trådar som sträcker sig långt tillbaka i tiden...

Comments

Popular posts from this blog

Skåne runt