Vodka the new medicine

Idag har det varit en händelserik dag. Jag åkte ner till stranden vid 11.30 och när taxin backade upp från Randys gata, vilket man inte kan kalla gata utan snarare torkad flodfåra, körde taxin över grannens vattenkran, så vattnet sprutade ut. Inte stannade han utan slirade upp mot vägen. Nere på stranden var det stora samtalsämnet gårdagen tragiska händelse. Idag var stranden fylld med 4 katamaraner, med turister och studenter från vetrinärskolan från St. Kitts. Jag låg som vanligt under min palm och två killar som arbetar på katamaranerna kom rusande till mig. Jag har känt dom sen ett antal år tillbaka och de hade fått veta att jag var här. Det var roligt att träffa dom igen. När jag låg där så känner jag ett stick i sidan av knäet och slår till. En geting och gadden sitter kvar, så jag får dra ut den. Min kräm och tabletter är hemma i stugan och det börjar göra riktigt ont. En av katamarankillarna ger mig många isbitar som jag masserar runt sticket, smärtan avtar, men det svullnar upp och börjar bli ganska rött. Jag håller nog på i 10-15 minuter då han häller upp ett glas vodka och ger mig en servett. Ta detta och sätt det på sticket, så drar det ut giftet, vilket jag gör. Jag doppar servetten i vodkan flera gånger och håller på sticket. Det tar inte 10 min innan svullnaden och rodnaden att försvinna och en kvart senare kan man inte se att jag har blivit stucken. All svullnad och rodnaden är borta. Hädanefter får jag ha en liten fickplunta med vodka i min väska. Detta var det mest effektiva medel mot getingstick. Jag gick sen upp till Turtel Time och tog en Carib och träffade där en film producent från Canada. Han har bl.a gjort Anne på Grönkulla. Jag träffade honom också igår. Det var trevligt att prata med honom. 
Peggy och Les kommer ner till stranden och vi åker hem till Peggy, för jag skall göra Janssons frestelse. Medan den är i ugnen sitter vi på verandan och käkar nötter lite oliver, kex och ost och tar en liten drink medan vi ser på solnedgång. En riktig trevlig kväll och vi bestämde att träffas tidigt imorgon för att leta efter seaglass. 

Today it has been an eventful day. I went down to the beach at 11.30 and when the taxi backed up from Randy's street, which can not be called the street but dehydratedcflood fever, the taxi drove across the neighbor's tap, so the water was sprinkling out. He did not stop without slipping up the road. Down the beach was the big conversation yesterday's tragic event. Today the beach was filled with 4 catamarans, with tourists and students from the veterinary  school from St. Kitts. I lay as usual under my palm and two guys working on the catamarans came to rush to me. I have known them a couple of years back and they had been told I was here. It was nice to meet them again. When I lay there I feel a stick in the side of my knee and turn on. A wasp and the sting (lans?) remain so I pull it out. My cream and tablets are at home in the cottage and it's starting to hurt really. One of the catamarans gives me many ice cubes as I massage around the stick, the pain decreases, but it swells up and starts to turn red. I'll hold on for 10-15 minutes when he pours a glass of vodka and gives me a napkin. Take this and put it on the stick, then it sucks out the poison , as I do. I dip the napkin in the vodka several times and keep it on my stitch . It does not take 10 minutes before the swelling and redness disappear and a quarter later, one can not see I've been stuck. All swelling and redness are gone. Henceforth I may have a small pocket of Vodka in my bag. This was the most effective means for geting sticks. I then went up to Turtel Time and took a Carib and met a movie producer from Canada. He has, among other things, made Anne of green gables. I met him yesterday too. It was nice to talk to him.
Peggy and Les come down to the beach and we go home to Peggy, because I will make Jansson's temptation. While it was in the oven we sit on the porch eating nuts some olives, biscuits and cheese and take a little drink while watching the sunset. A really nice evening and we decided to meet early in the morning to look for seaglass.


Th beach from Turtel time 

Sunset


Janson's temptation 

Les and Peggy 

Comments

Unknown said…
Låter som en trevlig avslutning på dagen. Och nu blir det väl till att köpa dig en fickplunta?

Popular posts from this blog

Skåne runt