What had happend to the Earth?

Jag har varit nere i Karibien sen 2005, alla månader utom juni, juli och augusti och har aldrig upplevt ett sådant här konstigt väder. Det är 25 grader på kväll/ natten, men vinden känns kylig så jag har skinnjacka på mig. Det har aldrig hänt utan istället har man klagat på värmen och har haft svårt att sova. En fördel är att man sover gott på natten. Det regnar också lite mer än vanligt. Jag är van vid den tidiga morgonskuren, men nu kommer det en eller två regäla skurar även på kvällen. Hur som helst så passar temperaturen mig. Varmt och skönt dagtid med en bris som idag gick över till styv kuling och i vindbyarna stormstyrka. Detta är också ett fenomen som jag inte har upplevt tidigare. Det brukar bara vara en lätt bris från Atlanten, men detta är mer oktober/ november väder. Mer tokigheter är valarna som strandade på stranden mot Atlanten för en vecka sen. De klarade rädda några men jag tror det var fem som dog. För några år sedan såg du inga valar här, men det börjar tydligen bli vanligare nu.
Orkanen Maria har gjort att jag inte får tag i avokado eller papaya. Avokadoträd bryts lätt i blåsten och alla träd i Domnica förstördes, så det lär dröja några år innan vi får tillbaka den goda avokadon. Den som finns att köpa i supermarket är lika små och hårda som de vi har hemma. Jag får iallafall min goda passionsfrukt och fina bifftomater. En annan sak, jag har inte märkt av några mygg på stranden, som alltid anafaller mig, så fort solen går ner. Dom saknar jag inte, för jag brukar verkligen lida av dom.
Ikväll är jag hemma och latar mig och hör på bra musik......trodde jag. Vilket oväder det blev. Regnet öser ner och bet blåser säkerligen runt 20 m/sek. och strömmen gick igen. Ovanligt? Nej.

I've been down in the Caribbean since 2005, all months except June, July and August and have never experienced such strange weather. It is 25 degrees in the evening / night, but the wind feels cool so I have a leather jacket on me. It has never happened but instead you have complained about the heat and have had a hard time sleeping. An advantage is that you sleep well at night. It also rains a bit more than usual. I'm used to the early morning cut, but now there are one or two regular sheds even in the evening. Anyway, the temperature fits me. Warm and enjoyable daytime with a breeze that today went over to great winds and in the windy storms. This is also a phenomenon that I have not experienced before. It's usually just a light breeze from the Atlantic, but this is more October / November weather. More crazy things are the whales who stranded on the beach towards the Atlantic a week ago. They managed to save some but I think there were five that died. A few years ago, you did not see any whales here, but it is apparently becoming more common now.
Hurricane Maria has made me not get avocado or papaya. Avocado trees are easily broken in the wind and all trees in Domnica are destroyed, so it will take a few years before we get back the good avocadon. The one to buy in the supermarket is as small and hard as we have at home. At least I get my good passion fruit and nice beef tomatoes . Another thing, I have not noticed the mosquito on the beach, as always attacked one as soon as the sun goes down. I do not miss it because I usually really suffer from them. Tonight I'm home and lazy and listening to good music ..... I thought. How bad it became. The rain is pouring down and it certainly blows around 20 m / sec. and now the power went again. Unusual? Not

Lovely flowers

The electric wire

Common house

Main Street in town 

Today over 200 tourists on the beach

A cruise ship with only vegans 

My passion fruit 


The monkeys are only visiting me on Thursdays

Comments

Unknown said…
Inte bara vädret som är upp och ner Gertie.En hel del annat också!! Tjusiga blommor med ljuvliga färger.

Popular posts from this blog

Skåne runt