Finally Holliday......after Best in Show in Vännäs

I fredagsmorgon flög jag upp till Umeå. Jag skulle jobba på en hundutställning i Vännäs. Det var ett perfekt väder för både hundar och människor. Jag trivs verkligen här uppe. Underbar natur, frisk luft, underbara människor och midnatt sol.....det blir inte mörkt på natten. På lördagkvällen åt vi som vanligt en fantastisk middag, där råvarorna var närproducerade. 
Söndagen avslutades med Best in show och sen flyget hem. När jag mellanlandade i Stockholm vräkte regnet ner, men i Ängelhom var vädret bra. Det har inte kommit många droppar här nere på många veckor. Vädret är inte som i maj månad och temperaturen är 10 grader lägre, men det gör inget, för nu börjar min ledighet. Jag har inget inbokat på 10 dagar och tänker bara lata mig och läsa böcker och äta jordgubbar🍓🍓🍓
Just nu läser jag Störst av allt av Malin Persson Giolito, Leif G W Perssons dotter. Boken är mycket mycket bra skriven. Tycker hon är mycket bra och även historien hon skriver.....
De rikaste rika och de mest utsatta behöver sällan träffas. Utom i Djursholms allmänna gymnasium. Fem tonåringar, och en lärare som vill väl. Det slutar i katastrof. Nio månader senare ställs artonåriga Maja inför rätta. 
"Jag vet inte hur jag ska orka lyssna. Men det är farligt att släppa på koncentrationen. För då kommer ljuden. Ljudet när de kom in i klassrummet och drog bort mig, ljudet när Sebastians skalle föll i golvet, det lät ihåligt. Det dånar i mig, så fort jag inte passar mig kommer det tillbaka. Jag pressar naglarna in i mina handflator, försöker ta mig därifrån. Men det hjälper inte. Min hjärna släpar alltid tillbaka mig till det där jävla klassrummet." 

Störst av allt är en stenhård rättegångsthriller, ett inkännande porträtt av en ung människa och en svidande vidräkning med ett samhälle som obönhörligt håller på att glida isär. Ett drama som väcker frågor om skuld och ansvar, straff och försoning. 

Friday morning I flew up to Umeå. I would work at a dog show in Vännäs. It was a perfect weather for both dogs and people. I really like this up here. Wonderful nature, fresh air, wonderful people and midnight sun ..... it will not be dark at night. On Saturday night we had a fantastic dinner as usual, where the ingredients were near-produced.
The Sunday ended with Best in show and late flight home. When I landed in Stockholm the rain dropped down, but in Ängelhom the weather was good. There have not been many drops down here for many weeks. The weather is not like the month of May and the temperature is 10 degrees lower, but it does not matter, because now my leave begins. I have nothing booked in 10 days and just intend to laze me and read books and eat strawberries
Right now, I read Most of all by Malin Persson Giolito, Leif G W Persson's daughter. The book is very very well written. She thinks she is very good and even the story she writes .....
The richest rich and the most vulnerable need seldom meet. Except in Djursholm's general high school. Five teens, and a teacher who wants to. It ends in disaster. Nine months later, eighteen-year-old Maja is brought to trial.
"I do not know how to listen, but it's dangerous to let go of the concentration, because then the sounds come in. The sound when they entered the classroom and pulled me away, the sound when Sebastian's skull fell into the floor, it sounded hollow. in me, as soon as I do not fit, it will be back. I push the nails into my palms, try to take me away, but it does not help. My brain always draws me back to that damn classroom. "
Most of all, a stone-hard trial thriller, an incarnating portrait of a young person, and a swaying countdown with a society that is unknowingly drifting apart. A drama that raises issues of guilt and responsibility, punishment and reconciliation.


BIS......Beagle 

BIS-2 Shetland sheepdog 

BIS-3 dvärg schnauzer svart

BIS -4 Whippet

Ouer starter......smoked reindeer with Västerbotten cheese 

Mashed potato and char (loach) ?

Panacotta with cloudberry 

On my way home

Hallands väderö........landning 

Weather today with burn grass 

Om Störst av allt

"Låt mig säga det från början: detta är en fruktansvärt bra bok, och det handlar inte i första hand om vad den handlar om och faktiskt inte ens om vad Malin Persson Giolito vill säga. Det är bara helt osannolikt skickligt berättat, med raseri i varenda mening och ett skrivet talspråk som är rakknivsvasst, snärtigt och så välformulerat att få författare kommer i närheten. Det är så här en bra bok ska se ut, så att man egentligen struntar i allt annat utom att njuta av läsningen." Lotta Olsson, Dagens Nyheter 

Comments

Popular posts from this blog

Skåne runt